"BALTICA'99"
Dvyliktasis tarptautinis folkloro festivalis Baltica99 birželio 30 - liepos 4 dienomis vyko Vilniuje, taip pat Jurbarko, Kauno, Širvintų rajonuose, Dzūkijos nacionaliniame parke ir Lietuvos liaudies buities muziejuje.
Baltica 99 tikslas - pasaulio kultūrų įvairovė, jos pristatymas ne tik folkloru, bet ir amatais, tradicine virtuve, vaizdo medžiaga ir, žinoma, autentišku bendravimu. Todėl šį kartą kitaip nei Baltica 96, kuri geoetniškai buvo orientuota į Baltijos ir Šiaurės šalis, pagal išgales siekta pristatyti kuo įvairesnes, Lietuvos visuomenei dar nematytas kultūros tradicijas.
Festivalyje dalyvavo folkloro grupės : BILBILI iš Albanijos (27 žm.), THE CAM VALLEY MORRIS MEN iš Anglijos (8 žm.), ROZMARYN iš Čekijos (23 žm.), ELEFTHERI iš Kipro (21 žm.), PYONG-TAEK NONG-AK iš Korėjos (22 žm.), DREVO ir VOLODAR iš Ukrainos (17 žm.), SENLEJA iš Latvijos (28 žm.), MUNUKSED iš Estijos (18 žm.), atlikėjai iš Ganos (2 žm.), FOLK ROSE iš Italijos (5 žm.); projekto Pasaulio muzika atlikėjai: ARPUS LAIKA iš Latvijos (5 žm.), AFRO MOSES & NGOGO HIGHLIFE iš Danijos (11 žm.); iš viso svečių - 186. Kai kurios šalys savo kultūrą Lietuvoje reprezentavo pirmą kartą (Pietų Korėja, Albanija, Gana, Kipras). Daugelis grupių visiškai arba beveik visiškai atitiko festivalio reikalavimus, kurių svarbiausias - pristatyti autentišką arba rekonstruotą savo krašto tradiciją.
Kaip oficialūs programos dalyviai į Baltica 99 buvo pakviesti 23 Lietuvos folkloro ansambliai (apie 400 žm.), dar 39 (apie 700 žm.) ansambliai atvyko į festivalį stebėtojų teisėmis arba dalyvavo regioninėse programose. Festivalio koncertuose taip pat dalyvavo žymūs autentiško ir netradicinio folkloro bei kitų žanrų atlikėjai, tarp jų - Veronika Povilionienė, Adelė ir Stasys Mickai, Jonas Lechavickas, Rugiaveidė, Skirmantas Sasnauskas, Linas Rimša, Algirdas Klova, Jūnė, Aurimas (iš BIXo), Arūnas Šlaustas, M. Šnaras ir kt. Pasaulio muzikos koncerte pasirodė ir jaunimo pamėgta grupė SKAMP (pastarajame projekte iš viso dalyvavo 26 Lietuvos ir 20 užsienio atlikėjų).
Festivalio metu įvyko apie 15 viešų renginių regionuose ir 20 - Vilniuje, neskaitant festivalio miestelio Sereikiškių parke programos daugiasluoksniškumo, oficialių vakarų ir vakaronių, naktinio klubo, priėmimų, tarp jų ir Lietuvos Respublikos prezidento V. Adamkaus, etc.
Festivalis, kaip ir daugelis folkloro renginių, nėra orientuotas į kokį nors socialinį sluoksnį, bet skirtas visai visuomenei, nuo mažiausiųjų iki vyriausiųjų. Juolab kad didžioji dalis jo renginių buvo nemokami. Žinoma, bene labiausiai festivaliu domisi folkloro puoselėtojai, tyrinėtojai, ansamblių dalyviai ir kiti prijaučiantys tradicinei kultūrai.
Šio festivalio programa, sprendžiant iš žiūrovų susidomėjimo, dalyvių (lietuvių ir svečių) atsiliepimų, spaudos, buvo įvertinta kaip viena turtingiausių, intensyviausių, prisodrinta skirtingus poreikius ir skonį atliepiančių renginių. Tai jau savaime sąlygojo didžiulė dalyvavusių grupių įvairovė. Kita vertus, rengėjai dėjo visas pastangas, kad siekiantys pažinti, bendrauti, pasimokyti turėtų sąlygas tai padaryti - tam skirtas ir, manome, pasiteisinęs bei vertas tolesnio tobulinimo festivalio miestelio principas. Mėgstantys tiesiog stebėti, klausytis galėjo girdėti įvairaus pobūdžio koncertų - uždarose ir atvirose erdvėse, reprezentacinių ir įtraukiančių žiūrovus. Informacijos poreikiams tenkinti buvo skirta Video-BALTICA klubo programa - čia demonstruotus filmus apie festivalyje dalyvavusias šalis, jų tradicinę kultūrą lydėjo specialistų komentarai. Folkloro tyrinėtojai, etnomuzikologai buvo pamaloninti unikaliu albanų daugiabalsiu dainavimu, instrumentine muzika bei archajiškais šokiais, ukrainiečių ansamblių atliekamu apeiginiu folkloru, meistriškai derinant mokslinį ir praktinį pradus preciziškai sukomplektuotais turtingais rankų darbo išeiginiais čekų kostiumais ir pan. Naujesnės kultūros gerbėjams, jaunimui buvo surengtas Pasaulio muzikos koncertas, reprezentavęs postfolkloro, folkroko, folkdžiazo ir kitus panašius muzikos stilius. Kaip originalius projektus, sukeliančius gilių emocinių išgyvenimų, daugelis dalyvių ir žiūrovų išskyrė konceptualų, teatralizacijos elementais praturtintą koncertą Būties ratu, susiejusį įvairių tautų folklore užkoduotą gyvenimo, svarbiausių jo akcentų (gimimo, vedybų, mirties) įprasminimą, taip pat naktinę, savotiškai apeiginę muzikos ir ugnies (su fakelais) akciją ant Gedimino kalno.
Baltica 99 buvo populiarinama įvairiomis priemonėmis, pradedant INTERNETU (ši informacija apie festivalį pasirodė anksčiausiai), reklaminiu prospektu, spauda (pristatomieji straipsniai, anotacijos, pokalbiai, programos skelbti festivalio rėmėjo Lietuvos ryto puslapiuose, taip pat Lietuvos aide, Šiaurės Atėnuose, Respublikoje, Kultūros gyvenime, Kauno dienoje, Valstiečių laikraštyje, Dienovidyje ir kt.), radiju ir televizija (LRT buvo sukurta ir sukama festivalio vinjetė, pristatoma radijo ir TV informacinėse bei kultūros laidose, radijo stotis Laisvoji banga reklamavo Pasaulio muzikos koncertą ir pan.) ir baigiant plakatais - afišomis, bukletu, kvietimais, skrajutėmis.
Žiniasklaidos atsiliepimai didžia dalimi buvo palankūs, žurnalistai, kritika teigiamai vertino renginio tikslus, programą, platesnį jos kontekstą (nuo archajikos iki šiuolaikinio meno), pastebėjo įdomių, netikėtų detalių. Pastabų susilaukė nacionalinės virtuvės ir amatų pristatymas, kurio masteliai, lyginant su Baltica 96, sumažėjo (ir sąmoningai, ir dėl objektyvių organizacinių sunkumų).
Rengėjų nuomone, Baltica 99 iš tiesų prisidėjo prie Lietuvos ir jos kultūros įvaizdžio - visi festivalio svečiai pabrėžė ne tik turiningą jos programą, bet ir tai, kad ji buvo puikiai organizuota, dalyviams buvo sudarytos palankios pasirodymų ir gyvenimo sąlygos (pirmą kartą folkloro festivalių Lietuvoje istorijoje visi dalyviai gyveno miesto centre, Lietuvos viešbutyje, suteikusiame 80 proc. nuolaidą; čia jie nakvojo, maitinosi, turėjo galimybę bendrauti, leisti laiką naktiniame festivalio klube ir pan.). Svečiai susipažino su Vilniaus miestu, Trakais (buvo organizuotos ekskursijos), taip pat ir kitais Lietuvos kraštais, kuriuose grupės dalyvavo pagal programą.
Kiek galint visapusiškiau Baltica 99 dalyviams ir žiūrovams, mūsų žiniomis, net specialiai atvykusiems į Vilnių dėl festivalio, buvo pristatyta lietuvių tradicinės kultūros, folkloro rūšys ir žanrai (esame gavę nepaprastai šiltų atsiliepimų).
Su kai kuriomis šalimis, pvz., su Pietų Korėja (su šalies delegacija buvo atvykęs Kyonggi provincijos kultūros fondo atstovas), su Kipru, užsimezgė tolesnio bendradarbiavimo ryšiai (festivalio kontekstas ir kontaktai ateityje galėtų būti panaudojami platesniam valstybiniam kultūriniam bendradarbiavimui).
Festivalio lėšų šaltiniai
1. Lietuvos Respublikos kultūros ministerija - 200.000 Lt.
2. Festivalio mecenatai:
Viešbutis Lietuva suteikė nuolaidą festivalio dalyvių maitinimui, nakvynei;
Atviros Lietuvos fondas skyrė 22.050 Lt (svečiams apgyvendinti išnaudota 9.600 Lt, maitinti - 12.450 Lt).
3. Festivalio generaliniai rėmėjai:
Spaustuvė Logotipas - nemokamai atspausdino festivalio plakatus, bukletus, dalyvių korteles, kvietimus;
Lietuvos radijas ir televizija - nemokamai parengė reklaminį videoklipą, reklamavo festivalį, įrašė festivalio pradžios ir Pasaulio muzika koncertus;
Dienraštis Lietuvos rytas - nemokamai reklamavo festivalį;
AB Vilanta - skyrė festivaliui 10.000 Lt (panaudota daliai danų grupės kelionės išlaidoms padengti);
Žemės ūkio bendrovė Kontautėliai - skyrė festivalio reikmėms bendrovės gaminamų mėsos gaminių (7.000 Lt).
4. Festivalio rėmėjai:
AB Utenos trikotažas - pagamino 1.000 vnt. marškinėlių; 500 vnt. padovanojo (7.000 Lt);
AB Nalšia - nemokamai skyrė festivalio dalyviams vežioti autobusą;
UAB Comliet - nemokamai skyrė 5 vnt. mobiliųjų telefonų ir apmokėjo pokalbius;
Skandinavijos avialinijos (SAS) - atskraidino festivalio svečius iš Danijos, taikydami nuolaidą (10.000 Lt);
UAB Akovita - pagamino nemokamai proginių festivalio maišelių;
UAB Utenos alus, Raigeda ir ko - skyrė po 500 Lt savo gaminamos produkcijos; Turizmo firma Kiveda - skyrė autobusą (su nuolaida) festivalio svečiams vežioti;
Biržų akcinė pieno bendrovė, saldainių fabrikas Rūta, AB Vilniaus paukštynas, AB Pagirių šiltnamiai skyrė nemokamai savo gaminamos produkcijos;
Alaus restoranas Žemaičių smuklė ir restoranas Idabasar - veltui pavaišino festivalio dalyvius;
Radijo stotis Laisvoji banga - nemokamai reklamavo koncertą Pasaulio muzika.
Visos finansinės operacijos atliktos laiku, jokių įsiskolinimų neliko.
Kultūros ministerijos skirtų lėšų panaudojimas
1. Festivalio dalyvių nakvynė 43.200 Lt
2. Festivalio dalyvių maitinimas 25.050 Lt
3. Festivalio bukleto gamyba 11.500 Lt
4. Festivalio reklaminės įrangos, atributikos gamyba 7.800 Lt
5. Akademinio dramos teatro , vaizdo įrangos nuoma 6.200 Lt
6. Sereikiškių parko apipavidalinimo išlaidos 4.000 Lt
7. Koncertų salių papuošimo išlaidos 2.300 Lt
8. Scenų Sereikiškio parke įrengimas 7.800 Lt
9. Festivalio renginių įgarsinimas 17.300 Lt
10. Apšvietimas 6.200 Lt
11. Ryšių išlaidos 1.800 Lt
12. Transporto nuoma, kuras 9.000 Lt
13. Parko išvalymas, tualetų nuoma 6.000 Lt
14. Afišų išklijavimas 500 Lt
15. Apmokėjimas darbininkams 6.100 Lt
16. Honorarai dailininkams, dizaineriams:
Spaudos dizainas (trijų rūšių plakatai, bukletas, kvietimas, dalyvių kortelės); Bernardinų baž-nyčios, Nacionalinio dramos teatro, Sereikiškių parko scenografija; Sereikiškių parko festivalio miestelio, naktinės ugnies ir muzikos akcijos ant Gedimino kalno, akcijos Vilnelės ženklai apipavidalinimas 8.000 Lt
17. Honorarai renginių režisieriams, rengėjams: 25.700 Lt
17.1. Koncertas Pasaulio muzika 1.600 Lt
17.2. Kiemų Sereikiškių parke programa 1.500 Lt
17.3. Naktinė ugnies ir muzikos akcija 2.100 Lt
17.4. Pradžios koncertas, ceremonia-las Prezidentūroje 2.300 Lt
17.5. Koncertas Būties ratu Bernardinų bažnyčioje 2.300 Lt
17.6. Koncertai ir koncertai vakaronės Sereikiškių parko scenoje 2.300 Lt
17.7. Pabaigos koncertas 2.300 Lt
17.8. Koncertai, vaikštynės, eitynės 2.300 Lt
17.9. Tautodailės programa 1.900 Lt
17.10. Nacionalinės virtuvės programa 1.900 Lt
17.11. Giesmių koncertas, Lietuvos folkloro ansamblių programa aikštėse ir gatvėse, naktinio klubo programa 1.900 Lt
17.12.Regioninės programos 1.650 Lt
17.13. Pažinties vakaronė, Pradžios vakaras, Pabaigos koncertas (rengimas ir vedimas) 1.650 Lt
18. Apmokėjimas renginių vedėjams, vertėjams: 8.630 Lt
18.1.Pradžios ir Pabaigos koncertų ir koncertų vakaronių Sereikiškių parko scenoje vedimas lietuvių ir anglų kalbomis 3.200 Lt
18.2. Kiemų programų vedimas (liepos 2, 3, ir 4 dienomis) lietuvių ir anglų kalbomis 3.500 Lt
18.3. Pažinties vakaronės, Pradžios vakaro, Pabaigos vakaronės, klubo Video-Baltica (liepos 2, 3 dienomis), naktinių klubų Lietuvos viešbutyje vedimas anglų kalba 1.930 Lt
19. Korespondencijos, festivalio reklaminio prospekto ir bukleto vertimas 500 Lt
20. Koncertas Pasaulio muzika Nacionaliniame dramos teatre atlikėjams 5.300 Lt
21. Reklaminio klipo sukūrimas 600 Lt
22. Festivalio renginių filmavimas 460 Lt
23. Festivalio bukleto sudarymas 230 Lt
24. Nenumatytos išlaidos 4.000 Lt
25. Įnašai soc. draudimui 1.830 Lt
Iš viso: 210.000 Lt
Pajamos:
1. Už bilietus į Pradžios ir Pasaulio muzikos koncertus 6.200 Lt
2. Už atributiką 3.800 Lt
Iš viso pajamų 10.000 Lt
IŠ VISO IŠLAIDŲ: 200.000 Lt
Pastaba:
Iš viso (su ALF lėšomis) nakvynei išleista 52.800 Lt, maitinimui - 37.500 Lt.
Festivalio organizatoriai
Pagrindinis festivalio BALTICA99 rengėjas - Lietuvos liaudies kultūros centras.
Nuolat dirbo 7 žmonių kūrybinė grupė. Samdyti 54 žmonės (3 - dailininkai, 20 -asistentų, 4 - renginių vedėjai, 3 - pranešėjai, 3 - vertėjai, 11 - lydinčiųjų, 10 - tarnybos).
Festivalis bendradarbiavo su Jurbarko, Kauno, Širvintų, Varėnos kultūros skyriais, Vilniaus etninės veiklos centru, Dzūkijos nacionaliniu parku, Liaudies buities muziejumi (čia dirbo 28 žm.).
Iš viso į festivalio organizavimą buvo įtraukti 89 žmonės (be garso operatorių, apšvietėjų, scenos techninio serviso, Nacionalinio dramos teatro aptarnaujančio personalo, pirotechnikų, maitinimo įmonių, transporto darbuotojų ir pan.).
Bendras lankytojų skaičius visuose renginiuose ~ 25.000
Perspektyva
Festivalis, organizuojamas bendru Lietuvos, Latvijos ir Estijos susitarimu, kol kas vienintelis šio žanro (folkloro, tradicinės kultūros) renginys, turintis valstybinį statusą ir paramą. Pamečiui kiekvienoje iš minėtų šalių vykstantis festivalis sąlygoja ir pagrindžia jo dažnumą - kas treji metai.
Festivalio BALTICA rengėjai numato išsaugoti pagrindinius, jų nuomone, pasiteisinusius principus - kultūrų pristatymo kompleksiškumą, festivalio miestelio koncepciją (svajojama apie galimybę suprojektuoti ir pagaminti daugkartinio naudojimo įrangą - dengtus sumontuojamus paviljonus, tvoreles ir pan.), tikimasi Lietuvos visuomenę supažindinti su jai dar mažiau žinomomis kultūromis - polinezų, mongolų, Pietų ar Šiaurės ir Pietų Amerikos indėnų ir kt.
2002 metais dalį festivalio BALTICA renginių numatoma organizuoti ne Vilniuje (galbūt Palangoje, Nidoje ar kitur).
Vida Šatkauskienė
Tel. 612540
KŪRYBOS METRAŠTIS 1999. Turinys